زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
 

توهین (حقوق جزا)





توهین از اصطلاحات علم حقوق بوده و به معنای جرمی است که بر اساس آن هتک حرمتی به فردی صورت گیرد و این هتک حرمت لزوما ‌نمی‌باید فعل مجرمانه‌ای باشد. نسبت بین مفهوم توهین و مفهوم افترا، عموم و خصوص مطلق است به این معنا که توهین شامل افترا نیز می‌شود. توهین به سه نوع ساده، مشدد و توهین به‌ وسیله مطبوعات تقسیم می‌شود. مقصود از توهین ساده توهینی است که با عکس العمل بدون تشدید و سخت‌گیری قانون‌گذار مواجه می‌شود. مقصود از توهین مشدد توهینی است که به اعتبار شخصیت و مقام و منصب طرف توهین و یا وسیلۀ ارتکاب آن با عکس العمل شدید قانون‌گذار مواجه می‌شود. توهین به‌ وسیله مطبوعات هتک حرمت اشخاص از طریق روزنامه یا مجله یا تهیه مقالات است.


۱ - تعریف



در لغت به معنی «سست گردانیدن» و در اصطلاح حقوقی عبارت از نسبت دادن هر فعل یا ترک فعلی که عرفاً‌ مخالف حیثیت و احترام طرف تلقی شود.

۲ - تفاوت با افترا



عنوان توهین مفهوم کلی است و شامل افترا نیز می‌شود. وجه مشترک عمل مجرمانه توهین و افتراء هتک حیثیت طرف جرم است. با این وجود بین این دو، وجوه افتراقی وجود دارد:
الف) توهین غالباً به وسیله الفاظ و گفتار و حرکات رکیک واقع می‌شود در صورتی که افتراء با استفاده از وسایل خاصی نظیر اوراق چاپی یا خطی، نشریات و امثال آن صورت می‌گیرد؛
ب) توهین به ویژه فحاشی از جرائم صرفاً مادی است و تحقق آن موکول به اثبات قصد مجرمانه نیست ولی در افتراء تحقق قصد مجرمانه شرط است؛
ج) توهین غالباً ‌به صورت حضوری است و موارد غیابی آن خیلی‌ اندک است ولی افتراء غالباً بدون حضور طرف صورت می‌گیرد.
به طور کلی توهین به اعتبار شخصیت طرف جرم و وسیلۀ ارتکاب جرم به توهین ساده، مشدد و توهین به‌ وسیله مطبوعات تقسیم می‌شود.

۳ - عناصر اختصاصی توهین ساده



۱- عنصر مادی: برای تحقق جرم لازم است که مرتکب با انجام عمل مادی خود به صورت گفتار یا نوشتار موجبات هتک حرمت دیگری را فراهم نماید و نیز توهین متوجه شخص یا اشخاص معینی باشد.
۲- عنصر روانی: توهین و فحاشی از جرایم عمدی است و منظور از عمد، علم و آگاهی مرتکب به وهن‌آور بودن کردار یا گفتاری است که به حیثیت طرف لطمه‌ وارد می‌کند.

۴ - توهین مشدّد



در پاره‌ای اوقات جرم توهین به اعتبار شخصیت و مقام و منصب طرف توهین و یا وسیلۀ ارتکاب آن با عکس العمل شدید قانون‌گذار مواجه می‌شود. عمده‌ترین توهین‌های‌ مشدد در حال حاضر عبارتند از:
۱- توهین به رئیس جمهور و سایر مقامات مملکتی و رسمی و نمایندگان سیاسی کشورهای خارجی.
۲-توهین از طریق مطبوعات.

۴.۱ - توهین به مقامات کشوری


الف- انجام عمل مادی وهن‌آور؛ اعم از کتبی و شفاهی
ب- طرف توهین باید صاحب سمت یا مقام مملکتی، رسمی و دولتی باشد؛
ج- توهین باید در حال انجام وظیفه یا به سبب آن باشد.

۴.۲ - توهین به مقامات خارجی


در مورد تحقق توهین به رئیس یا نمایندگان سیاسی مملکت خارجی، وجود دو عنصر علنی بودن توهین و نیز انجام معاملۀ‌ متقابل نسبت به رئیس مملکت و نمایندگان سیاسی ایران در مقررات جزائی کشور خارجی لازم است.

۵ - توهین به وسیلۀ مطبوعات



هتک حرمت اشخاص از طریق روزنامه یا مجله یا تهیه مقالات و مطالب توهین‌آمیز به صورت افترا یا اشاعه اکاذیب و نظایر آن، به علت وسعت نشر و انتشار خاص آن، موجب تشدید مجازات مرتکب و مدیر روزنامه یا مجله از طرف قانون‌گذار شده است. عمده‌ترین توهین مطبوعاتی به قرار زیر است:

۵.۱ - توهین به اسلام و مقدسات


بند هفتم از ماده ۶ قانون مطبوعات مصوب سالی ۱۳۶۴، اهانت به دین مبین اسلام و مقدسات آن توسط نشریات را ممنوع دانسته است. همچنین مطابق ماده ۲۶ از همین قانون هرگاه اهانت کننده عمداً و از روی سوء نیت نسبت به دین مبین اسلام و مقدسات آن توهین کند، مرتد محسوب شده و محکوم به اعدام است، زیرا توهین به مقدسات اسلام باعث تزلزل در حفظ ارکان و اساس اسلام می‌شود. ولی هرگاه اعمال وهن‌آور در حدی نباشد که موجب ارتداد توهین کننده گردد، یا اینکه اهانت کننده بدون قصد، نسبت به دین اسلام و مقدسات آن با کلمات وهن‌آور اهانت کند و ثابت شود که این عمل در حدّی نیست که مرتکب را مرتد شناخت، مجازات او به صلاحدید حاکم شرع و براساس مقررات قانون تعزیرات تعیین می‌شود.

۵.۲ - اهانت به امام و رهبری


این ممنوعیت در ماده ۵۱۴ قانون مجازات اسلامی مقرر شده است و بدیهی است علت وضع این قانون، مقام شامخ ایشان بوده و اهانت به آن دو خلافِ اخلاق حسنه و نظم عمومی می‌باشد، به همین ترتیب اگر کسی به مراجع مسلّم تقلید توسط نشریات اهانت نماید برابر مقررات بند ۷ مادۀ ۶ قانون مطبوعات، نه تنها پروانۀ نشریۀ آن‌ها لغو می‌گردد، بلکه مدیر مسئول و نویسنده مطالب اهانت‌آمیز به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

۶ - عنصر معنوی



جرم توهین و فحاشی از جمله جرائم عمدی است و منظور از آن علم و آگاهی مرتکب، به وهن‌آور بودن کردار یا گفتار یا نوشتاری است که به حیثیت و شرافت طرف لطمه وارد می‌سازد. به طور کلی سوءنیت در جرم توهین و فحاشی مفروض می‌باشد و احتیاج به اثبات ندارد و اثبات خلاف آن به عهده متهم می‌باشد. در توهین مشدد شخص مرتکب علاوه بر داشتن قصد اهانت باید شخصیت طرف توهین را بشناسد و از سمت و مقام او نیز آگاهی داشته باشد و گرنه عمل او توهین ساده تلقی خواهد شد.
گفتنی است که توهین به افراد عادی، توهین ساده و از جرایم قابل گذشت، ولی توهین به ماموران رسمی و مقامات دولتی، توهین مشدد و از جرایم غیرقابل گذشت است.

۷ - مجازات



مجازات توهین به افراد عادی، چنانچه موجب حدّ قذف نباشد، شلاق تا ۷۴ ضربه و یا پنجاه‌هزار ریال تا یک میلیون ریال جزای نقدی است و مجازات توهین به مقامات و مسئولین، حبس از سه تا شش ماه یا شلاق تا ۷۴ ضربه و یا جزای نقدی از پنجاه هزار تا یک میلیون ریال می‌باشد و اگر مرتکب، ضمن عمل توهین، اقدام به ایراد ضرب یا جرح به مامور نماید، این مورد طبق ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی از موارد تعدد جرم محسوب می‌شود.
[۱] شامبیابی، هوشنگ، حقوق کیفری اختصاصی، ج۱، صص ۵۴۱-۵۲۲، تهران، انتشارات ژوبین، ۱۳۸۴، چاپ نهم.
[۲] ولیدی، محمد صالح، حقوق جزای اختصاصی، ج۲، صص ۲۹۵-۲۷۸، تهران، انتشارات امبرکبیر، ۱۳۷۳، چاپ سوم.
[۳] حسین جانی، بهمن، حقوق جزای اختصاصی (۱)، صص ۲۲۵-۲۱۳، تهران، انتشارات نسل نیکان، ۱۳۸۲، چاپ اول.


۸ - پانویس


 
۱. شامبیابی، هوشنگ، حقوق کیفری اختصاصی، ج۱، صص ۵۴۱-۵۲۲، تهران، انتشارات ژوبین، ۱۳۸۴، چاپ نهم.
۲. ولیدی، محمد صالح، حقوق جزای اختصاصی، ج۲، صص ۲۹۵-۲۷۸، تهران، انتشارات امبرکبیر، ۱۳۷۳، چاپ سوم.
۳. حسین جانی، بهمن، حقوق جزای اختصاصی (۱)، صص ۲۲۵-۲۱۳، تهران، انتشارات نسل نیکان، ۱۳۸۲، چاپ اول.


۹ - منبع



سایت پژوهه، برگرفته از مقاله «توهین»، تاریخ بازیابی ۹۹/۶/۱.    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.